søndag 18. mai 2008

Vårfrustrasjoner

Jeg lurer på om jeg må revurdere min oppfatning av våren som en flott tid. Jeg gleder meg alltid til våren. Jeg hevder til og med at det er den beste årstiden! (mens det er vinter)
Er den det? Altså, det blir grønt, det lukter friskt, man trekker ut i hage og stikker nesa i bedene. Noen vasker hus, maler og gjør annet forefallende "husarbeid"

Jeg tenker hver vår at jeg gleder meg. Skal sitte på veranda, kose meg med bok, kaffe, vin, venner etc. DET BLIR JO ALDRI NOE AV!! Ofte er det ALT for kaldt til sistnevnte. Det er IKKE gøy å vaske et hus utvendig! Ligge på knær skure og olje veranda er heller ikke noe å "slå ræva i været av," som en gammel oldemor hadde som uttrykk :)

I min jobb er det aldri så mye å gjøre som i disse vår mnd. I tillegg skal det i år skrives en oppgave og foredrag lages og holdes.
"Voksen" datter skal flytte hjem fra hybel og spre tingene sine rundt i hele huset "mitt"
Sønn med kraftig pollenallergi, får det ene sjokket etter det andre.
Alt synes av møkk i kroker og vinduer.
Temperaturen forandres fra å være 4 grader den ene dagen til 20 den andre.
Bleke føtter ser bedrøvelig ut i sandaler.
Kroppen som man har holdt skjult i over et halvt år skal slippes fri, og selv om man har sett den vokse i løpet av vinteren har man ikke tatt signalene alvorlig nok.
I tillegg har man eldes med ett år siden sist og det synes så plutselig.

Hvordan forbereder man seg til disse tingene lurer jeg på?

Jeg er en mester til å utsette det ubehagelige. Undres på om det er derfor det blir slik med meg om våren??

2 kommentarer:

Sorgenfri sa...

For et kongeuttrykk fra din oldemor! *ler*
Det burde snarest tas i bruk igjen!
:o)

Smula sa...

Ja hun var en "kone" med mange rare utsagn. Frasen lød egentlig slik: "Det var'nte mye å slå reva i vere tå" men jeg var redd den var vanskelig å forså for de som ikke er fra fra vår kant av landet ;)