lørdag 18. august 2007

Min datter

Hjelp jeg er mor til en 18 åring!! På mandag er den store dagen, hun er voksen, ingen tvil! Det har hun jo vært en stund. Flyttet hjemmefra i fjor for å ta 2. året på videregående på vestlandet. Internat var trygt for mor. Nå flytter hun på hybel her i Østfold så hun er iallfall nærmere, men uten tilsyn. Ler litt av meg selv... som om hun trenger tilsyn. En voksen dame som skal stemme ved valget i høst! 18 år, hvor har det blitt av den tiden?

Jeg var ung da vi fikk henne. Hun var selvfølgelig det vakreste på jord. Helt mørk i håret og brune øyne, som sin mor :) Ja, hun ligner meg og jeg er SÅ stolt! Som barn var hun utrolig livlig og oppvakt, som nybegynner i tenårene var hun sterkt i opposisjon og vi hadde jammen noen tøffe runder vi to. Mor og datter, som konkurrenter i rett og galt, fornuft og føleleser. Hun var, eller ville være, selvstendig så innmari tidlig. Glemmer ikke første gang hun maste om å få ta piercing. Jeg var helt forferdet over tanken, hun var så sint på meg at jeg knapt har sett verre. Jeg hevdet min mening om stygt og farlig. Jeg glemmer aldri hva hun sa: "du kan bestemme over masse mamma, men kroppen min, den er det jeg som styrer!" Hun sa også at jeg var redd hva de andre mamma venninnene min ville si. Jeg var redd for eget rykte som mor. Hun hadde så rett så rett. Jeg hadde mang en gang sittet og hørt på prat om disse gærne ungjentene som piercet seg og kledde seg i mørke klær. De offet seg og syntes det var sååååå skrekkelig. Jeg voktet meg godt for hva jeg sa om dette for jeg visste at min egen datter kunne falle inn under denne kategorien. Og når det da viste seg at hun gjorde det ble jeg, hva skal jeg si, flau på en måte. Enda jeg visste at min datter var av det fineste slaget.

Men hun var ikke som de andre, med Miss Sixty bukser og bare mager, med meninger kun om sminke og neste fest med alkohol i 14 års alderen. Ikke at jeg fordømmer noen av disse, det var flotte jenter det også. Men det rare er at det var de som gikk under kategorien normal ungdom. Om du mente noe, protesterte på voksenstyring, urettferdighet, ville at ulven skulle leve og at homofili var helt i orden, da var du helt ute. Da det gikk opp for meg at min 14 åring hadde helt rett, jeg var ikke det spor bedre enn de andre mammaene, var jeg stadig å høre i diskusjoner om "unormal" ungdom, og jeg var på den rette siden!!

I dag er jeg så stolt av henne at jeg nesten sprekker. Hun er utrolig dyktig, hun er reflektert og mener fortsatt masse som er litt ukonversonelt, med percinger i tunge og leppe + + :) Hun har tatovering av Tingeling på ryggen og er den ene måneden svart, den andre blond :) og det er så befriende deilig å snakke med henne! Jeg må innrømme at jeg mang en gang har vært redd for hvordan det skulle gå, men hvem er ikke det...
Så du, flotte vakre jenta mi, jeg er så glad i deg.... du er det tøffeste jeg vet! :)

Fra Mamma

1 kommentar:

Skribenten sa...

Så koselig innlegg. Snufs. Må tørke en tår her.