søndag 22. juli 2007

Å få på kjeften

Jeg liker definitivt ikke å bli kjefta på! Ingenting får meg til å føle meg mindre verdifull enn det. Sitter her og tenker etter om jeg har blitt kjefta på før, eventuelt ved hvilken anledning og av hvem. Foreldrene mine har nok kjefta på meg tror jeg. Kan huske at jeg krympet meg når dette skjedde, men vet ikke helt om det var for kjeften jeg fikk eller om det var det som jeg hadde gjort som gav meg denne følelsen. En blanding kanskje. Har man gjort noe "ulovlig" er det jo ille å bli tatt for det. Det kan gi stor "skrompefaktor" tror jeg. Og så er det noe med den ovenfra og ned følelsen. Man er definitivt nede når man får kjeft for noe. Selv har jeg brukt kjeften flere ganger på egne barn uten å tenke serskilt på dette. (hmm her må det en skjerpnings til) Er det flere som har fått fra kjeften min tro? Har nok vært mektig irritert på jobb et par ganger.... undres på om de følte at de fikk kjeft av meg da...? For det kan jo tenkes. Man mener ikke å høres så sint ut, men blir oppfattet som det allikevel kanskje, og igjen da får følelsen av å bli kjeftet på...

Er det forskjell på å være irritert og lire av seg noe, og å direkte kjefte på et menneske? Jeg tror det har med selvfølelsen å gjøre. Altså om man er trygg i akkurat det som taes opp i en "kjeftestund" Jeg tror at om man vet hva man snakker om, kjefter man tilbake og man vil ikke oppfatte det som om at man får kjeft. Men derimot om man føler seg usikker og dum på et område, og så får bemerkninger om at man er så jævlig et eller annet, vil man føle det som kjeft... kanskje...

Hva er: å kjefte?
TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
kjeftekjefte v1 (norr kjapta) bruke kjeft, skjenne k- og smelle

En gang fikk jeg kjeft av en motorsyklist gjennom hjelmen mens han kjørte!! Høres rart ut men det er sant. Jeg sto i et veikryss og hadde vikeplikt for både høyre og venstre. Det kommer altså en motorsykkel fra venstre som blinker inn til høyre for seg. OK da kjører vel jeg ut i krysset siden han skal inn til venstre for meg. MEN det skal vise seg at han ikke har tenkt seg inn der, han skal rett frem, men må bremse veldig i det jeg komme skumpende ut i krysset. Da får han helt hetta og skriker JÆVLA KJERRING til meg, gir meg finger`n og rister på hodet. Hadde jeg ikke vært i farta og inne i en bil, og hadde ikke han sittet på en motorsykkel og vært i farta han og, lurer jeg på hva jeg hadde gjort. Jeg kjente nemlig at jeg ble redd. Redd for det sinne som slo mot meg.
Jeg ble også redd fordi jeg et øyeblikk tenkte at det må være meg som gjør noe galt her nå. Selv om jeg kan kjøre bil og har hatt serfikat i 20 år. Og vet at når man blinker en vei er det som aller oftest fordi man skal svinge, føler jeg meg innimellom litt usikker. Litt sånn "kjerring" bak rattet. Hvorfor det tro?? Hvem har fått meg til å føle et slik? Er det kanskje bare fordi det generelt blir snakket nedsettende om damer og bil. "Mann med hatt" er jo også en utskjelt rase... Hmm

Jeg er dum og treig på flere områder jeg, det skal ikke stikkes under en stol. Men å få kjeft for det føles urettferdig og nedverdigende.
Akkurat nå har jeg vært jævlig utålmodig. Jeg er utålmodig, garantert, men når jeg er i andres øyne JÆVLA utålmodig blir det ekkelt. Da blir det en egenskap som nesten ikke er til å leve med. En ekkel ting i personligheten....

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
tålmodigtålmo'dig a2 som rolig venter (på noe(n)), som rolig finner seg i (noe), likevektig, resignert, utholdende hun lyttet t- til alle beklagelsene / han var t- med barna


TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
utålmodigutålmodig (også utt -mo>di) spent, ikke tålmodig bli mer og mer u- / være u- etter noe
Som dere ser er det best å være tålmodig! For når man er utålmodig er man -ikke tålmodig- og alle de flotte egenskapene som er listet opp taler jo for seg selv.
  • positive ting ved å være utålmodig
man får ting gjort unna i en fei?
man holder aktivitetsnivået oppe?
man (kan) bli oppfattet som en som står på?
  • negative ting ved å være utålmodig
man slurver for å bli ferdig?
man blir irritert på de som er tålmodige?
man gir opp lettere?

Her kan sikkert listes opp i fleng på begge sider. Vel uansett, det er ekkelt å kjeft!!

Ingen kommentarer: